• Kalusto

Panssaroitu Hevi-Mersu tarjoaa uutta suojaa poliisille

Mercedes-Benz G-sarjan panssariauto on tarkoitettu alun perin sotilaskäyttöön. Varuskuntaverkon harvennuttua poliisilla on tarvetta omille, nopeasti saatavilla oleville panssariautoille.

Tero Tuominen

Poliisin luotisuojattu Mercedes-Benz G280 CDI LAPV 5.4 -ajoneuvo eli Hevi. Komposiittilevyjen kiinnitykset näkyvät selvästi. Keulassa ja katon reunassa on siniset hälytysvalot, reunoilla työvalot, kaikki ledeillä toimivia.

Porvoossa haavoitettiin poliiseja ampumalla elokuun lopussa. Tästä
käynnistyi tapahtumasarja, joka huipentui näyttävää julkisuutta saaneeseen
takaa-ajoon ja pidätykseen valtatiellä Hämeenkyrön ja Ikaalisten välillä. Ohi
ajaneen autoilijan kuvaamassa videossa nähtiin, miten epäillyt olivat tien
laidassa polvillaan kädet ylhäällä.

Samasta tallenteesta voi havaita, miten tilannetta varmistavat
poliisit olivat asemissa uuden luotisuojatun Mercedes-Benz G280 CDI LAPV 5.4 -ajoneuvon
vierellä ja sen oven takana. Käyttäjien kesken LAPV tunnetaan lempinimellä
Hevi.

Joulukuussa 2018 Poliisihallitus kertoi, että näitä autoja
hankitaan yhteensä 15 kappaletta käyttöön eri puolille Suomea jokaisen 11
poliisilaitoksen käyttöön. Kalustoa tarvitaan vaativiin uhkatilanteisiin ja
terroritekoihin varautumiseen.

Yksi LAPV maksaa vajaat 400 000 euroa. Hevit poliisille toimitti
Veho oy, joka on valtion Hansel-hankintayhtiön sopimustoimittaja. Käyttöiäksi
arvioidaan noin 20 vuotta.

 

Uutisointi uusista
ajoneuvoista kirvoitti julkisuudessa ja sosiaalisessa mediassa arvostelua
siitä, mihin poliisi tarvitsisi panssaroitua sotilaskalustoa.

Porvoon ampujiksi epäiltyjen pidätystilanne osoitti, että tarve on
olemassa ja se on akuutti. Rikolliset ovat yhä useammin aseistautuneita ja
käyttökynnys on alentunut. Takavarikoissa on löytynyt muun muassa
automaattiaseita.

Aiemmin vastaavissa uhkatilanteissa poliisi on esimerkiksi
piiritystilanteissa turvautunut Puolustusvoimien virka-apuun. Tyypillisesti
paikalle on lähetetty panssaroitu Sisu XA-sarjan Pasi-miehistönkuljetusvaunu.

Puolustusvoimauudistuksen myötä varuskuntaverkosto on harventunut
ja panssaroidun kaluston saaminen paikalle kestää monesti entistä kauemmin. Jo
tästä syystä omien luotisuojattujen ajoneuvojen hankinta poliisille oli tärkeää
pelkästään työturvallisuuden kannalta. Puolustusvoimien virka-avun käyttö toki
jatkuu myös tulevaisuudessa.

Uudet Hevi-ajoneuvot ovat olleet operatiivisessa käytössä
alkukeväästä 2019 alkaen. Niillä on hoidettu eri puolilla Suomea jo satoja
tavanomaisia hälytystehtäviä. Seurantajaksolla 1.7.–20.8.2019 panssariautoja
käytettiin erilaisissa aseuhka- ja varautumistehtävissä 33 kertaa.

Hevejä ei myöskään seisoteta tallilla odottamassa tehtävää, vaan
niitä käytetään poliisin normaalissa päivittäisessä partioinnissa. Liikkeestä
ne pääsevät tarpeen tullessa nopeammin paikalle. Säännöllinen käyttö myös
varmistaa, että ajoneuvot pysyvät kunnossa.

Ajoneuvoissa on normaalin poliisiauton varustus, kuten hälytysvalot,
tehtävät välittävä poliisin kenttäjärjestelmän niin sanottu Poke-pääte ja
tarvittava radiokalusto. Partiolla on lisäksi mukanaan uhkatilanteissa
tarvittava henkilökohtainen varustus.

Automaattivaihteisen Hevin ohjaamo on varsin henkilöautomainen. Ohjaamoa ei saa kuvata laajemmin, koska kartturin puolella on tehtävään liittyvää erikoisvarustusta. Miehistö istuu nelipisteturvavöissä. Kuva: Tero Tuominen

Mercedes-Benz
G-sarja
(Geländewagen)on lähes yhtä ikoninen maastoajoneuvo kuin
Land-Rover Defender tai Jeep. G-Wagen on ollut tuotannossa 1970-luvun lopulta
ja versioita on lukemattomia.

Kyseessä on Mercedes-Benzin yhtäjaksoisesti pisimpään tuotannossa
ollut auto. Laatikkomaisesta ulkomuodostaan tunnettuja ajokkeja valmistetaan
Magna Steyerin tehtailla Itävallassa.

Suomenkin puolustusvoimilla on käytössään G-Mersuja.
Kriisinhallintatehtävissä Afganistanissa niiden tilalle kaivattiin kuitenkin
järeämpää kalustoa muun muassa tienvarsipommien varalta.

Valinta päätyi BAE Systems RG32M Scoutiin, jonka juuret ovat
miinasuojattuihin ajoneuvoihin pitkään erikoistuneessa Etelä-Afrikassa (Reserviläinen esitteli RG32:n
Kalusto-sarjassa vuonna 2010).

Alun perinkin sotilaskäyttöön tarkoitetun G-sarjan pohjalta on
vuosikymmenten aikana rakennettu lukuisia näihin tehtäviin soveltuvia
ajoneuvoja, joista käytetään myös nimeä Wolf. Poliisin uudet Mercedes-Benz G280
CDI LAPV 5.4 -ajoneuvot edustavat paremmin panssaroitua versiota niistä.

Saksassa 2007 käyttöön otetut ajoneuvot tunnetaan nimellä LAPV
Enok (Light Armoured Patrol Vehicle, Enok tarkoittaa supikoiraa). Bundeswehr eli
Saksan puolustusvoimat on hankkinut yli 300 LAPV-ajoneuvoa.

Poliisi voi hyödyntää Hevin avattuja luotisuojattuja ovia suojanaan esimerkiksi käskytettäessä etusektorissa olevaa rikollista. Kuva: Tero Tuominen

Lisäsuojaa tarjoavat levyt on pultattu kiinni Hevin teräskoriin. Kuva: Tero Tuominen

LAPV Enokit valmistetaan
ACS Armoured Car Systems GmbH:n tehtaassa Saksassa lähellä Müncheniä. Alustan
ja voimalinjan toimittaa Mercedes-Benz ja ACS rakentaa niihin koreja pieninä
sarjoina. Näin ostajan toivomukset esimerkiksi varustelussa voidaan ottaa
huomioon.

Ajoneuvoa on tilattavissa useina versioina. Neliovisessa on
panssaroimaton avolava kangaskatteella. Suomeenkin ostetussa viisiovisessa
versiossa koko kori on ballistista terästä ja takana on ovi. Tilattavissa on
myös kuusipyöräinen pitkärunkoinen versio.

LAPV 5.4 -versio painaa nimensä mukaisesti 5,4 tonnia. Se ylittää
G-sarjan suurimmat sallitut painot ja onkin vaatinut alustan vahvistamista.
Tarjolla on myös 6.2 ja 7.5 -versiot.

Ajokin moottorina jyrisee Mercedes-Benz OM642 -diesel, josta
irtoaa 135 kW (184 hv). Voimalinjassa on viisiportainen automaattivaihteisto
sekä neliveto ja tasauspyörästön lukitus.

Tässä yhdistelmässä on tehoa liikuttamaan Heviä useimpiin
poliisitehtäviin riittävästi. Takaa-ajotilanteissa se ei kuitenkaan ole
parhaimmillaan pelkästään jo 95 km/h huippunopeutensa takia.

Hevin ajaminen on henkilöautomaista mutta painavaa ajoneuvoa on
luonnollisesti raskaampi ohjata kuin Volkswagen-pakettiautoon tai Skoda
Octaviaan perustuvia poliisiautoja. Kuljettaja tarvitsee C1
-kuorma-autoajokortin ja poliisin oman Hevi-lisenssin.

Poliisin luotisuojatussa Hevi-ajoneuvossa on järeä karjapuskuri pehmusteineen. Pussimaisten suojusten alta löytyvät hinauskoukut. Oikean ajovalon alla on ylläpitolaturin liitin, jolla runsaalla elektroniikalla varustetun auton akku pidetään latauksessa vuorojen välillä. Kuva: Tero Tuominen

LAPV 5.4 on järeä paketti, mutta G-sarjan Mersujen muodot ovat edelleen tunnistettavissa. Takaovesta pääsee varusteiden kuljetukseen soveltuvaan tavaratilaan. Katon rakenteet liittyvät kattoluukkuun. Kuva: Tero Tuominen

Syntynyt kohu poliisin
sotilaskalustosta vaikuttaa varsin turhalta, kun näkee LAPV-ajoneuvon ajossa
päivänvalossa. Valmistajan vakiotarjonnasta valittu tummanpuhuva sininen
väritys ja jykevä olemus toki paljastavat, ettei aivan tavallisesta
maastoautosta ole kyse.

Silti kyseessä ei ole mikään panssarivaunu, ja poliisi-tarrat
kertovat kadunkulkijoillekin, kuka on liikkeellä. Tosin satunnainen katsoja ei
välttämättä edes kiinnittäisi huomiota ohi ajavaan Heviin.

Sukulaisuus G-sarjan Merceds-Benzeihin on edelleen nähtävissä.
Läheltä tarkasteltaessa huomaa ensimmäisenä koriin pultatut suojaustason
varmistavat komposiittilevyt sekä ikkunoiden paksut luodinkestävä lasit.
Ikkunoita ei voi avata. Oven jykevyys näkyy jo järeästä saranoinnista ja
vaikutelma vahvistuu, kun sitä avaa.

Poliisihallitus ei täsmennä, minkälaisella suojaustasolla Suomeen
hankitut LAPV-versiot on varustettu. Tyypillisesti viranomaiskäytössä pyritään
hakemaan STANAG-luokitusta, joka tarjoaa suojan 7.62 mm panssariluodeilta ja
lähistöllä räjähtävän kranaatin sirpalevaikutukselta.

Lisäksi LAPV:n pohjarakenteissa on huomioitu miinat ja
improvisoidut tienvarsiräjähteet. Voikin arvioida, että uudet ajoneuvot
tarjoavat riittävän suojan Suomessa poliisin eteen tulevissa haastavissakin
aseuhkatilanteissa.

5,4-tonninen ajoneuvo tarvitsee tiukan otteen alustaansa. Continental
Hybrid -renkaat on lisäksi varustettu Hutchinson Run Flat -lisäosilla, jotka
mahdollistavat ajamisen jatkumisen, vaikka renkaista olisi paineet ammuttu
pois.

Yksi Suomeen tilatuista LAPV-lisävarusteista on kattoluukku. Se
mahdollistaa poliisin taktisen toiminnan ja toimii tarvittaessa
hätäpoistumistienä.

Kattoluukkuun voi sotilaskäytössä asentaa kehälavetin esimerkiksi
konekiväärille. Saksassa poliisi on hankkinut LAPV Enokeja varustettuna katolle
sijoitetulla kauko-ohjatulla RWS-asejärjestelmätornilla (Remote Weapon System).
Nämä autot on tarkoitettu lentoasemien turvaamistehtäviin.

Puolustusvoimien kriisinhallintakäyttöön tarkoitettuja G-sarjan Mercedes-Benz maastoajoneuvoja Porin prikaatissa Säkylässä 2010. Kuva: Tero Tuominen

BAE Systems RG32M Scout on Puolustusvoimien valinta luoti- ja miinasuojatuksi keveäksi partioajoneuvoksi. Kuva: Tero Tuominen

Mercedes-Benz G280 CDI LAPV 5.4

  • Pituus 4,82 m
  • Leveys 1,90 m
  • Korkeus 2,02 m
  • Paino 5 400 kg
  • Hyötykuorma 930 kg
  • Maavara 22 cm (akselit), 39 cm (pohjalevy)
  • Akseliväli 2,85 m
  • Kääntösäde 13,6 m
  • Moottori 2,7 l V6 135 kW (184 hv) diesel
  • Suurin nopeus 95 km/h
  • Toimintasäde 700 km
  • Kahluusyvyys 60 cm