• Kalusto

Panssarivaunujen puuhamaa löytyy Pornaisista

Mil-safarit on kasvanut 2000-luvun aikana harrastuksesta Mika Tannerin päätyöksi.

Puolasta hankittu T-55-taistelupanssarivaunu on Mil-safarien kallein ja myös vaativin ajettavissa oleva laite. Taustalla kaksi kotimaista maastokuorma-autoa: Sisu A-45 eli ”Proto-Sisu” ja uudempi Sisu Masi (Maasto-Sisu).

Moottori murisee, telat kirskuvat ja kura roiskuu, kun rynnäkköpanssarivaunu etenee metsänreunassa. Kyseessä ei ole Puolustusvoimien sotaharjoitus vaan normipäivä Mil-Safarien panssariuralla. Pornaisissa itäisellä Uudellamaalla toimiva elämyspalveluyritys on vuosien varrella kerännyt talliinsa vaikuttavan kokoelman erilaisia sotilasajoneuvoja monilta eri vuosikymmeniltä.

Niitä tarjotaan ajettavaksi niin yritysasiakkaille kuin kaikille muillekin kiinnostuneille. Reserviläinen kävi tutustumassa tähän hämmästyttävään isojen poikien puuhamaahan (ei liene yllätys, että suurin osa asiakkaista on miehiä).

Kapea soratie kulkee pellon reunaa ja metsän läpi. Sen päässä on nopealla vilkaisulta normaalilta maatilalta näyttävä rakennusten rykelmä. Kun katsoo tarkemmin ympärilleen, huomaa, että joka puolelle on pysäköitynä vihreisiin naamioväreihin maalattuja sotilasajoneuvoja. Lisämausteena löytyy muun muassa tykkejä ja kenttäkeittimiä. Extrana omistajan varusmiespalvelusajasta muistuttamassa on esillä myös ilmatorjunnan Northrop-maalilennokki ohjausjärjestelmineen.

Mil-Safarit käynnistyi puolivahingossa Mika Tannerin autoharrastuksesta. Tässä yrityksen kalustoa järeimmästä päästä, MAZ 537G -vetäjä. Puolustusvoimat kuljetti panssarivaunuja siihen liitettävällä ChMZAP-524 -lavetilla.

Mies Mil-Safarien takana on Mika Tanner. Hän hankki ensimmäisen Sisu A45 -maastokuorma-autonsa 2000-luvun alussa harrastusvälineeksi. Pian tuli toinen ja kaverit alkoivat kysellä, pääsisikö niillä ajamaan. Maine levisi ja toiminta piti kaupallistaa vuonna 2006.

Aluksi kone- ja metalliteknikon koulutuksen saanut Tanner pyöritti yritystä sivutoimisesti. Kysyntää vaikutti riittävän ja lopulta 2013 Mil-Safarit muuttui päätyöksi. Toiminimestä tuli osakeyhtiö.

Nykyisin yritys työllistää omistajansa sekä siinä ohella hänen perhettään. Sivutoimisia työntekijöitä on kahdeksan. Lisäksi tarvitaan alihankkijoita catering-palveluissa sekä ajoneuvokaluston huollossa. Pienellä paikkakunnalla merkitys on melkoinen ja Mika Tanner palkittiinkin 2016 Pornaisten vuoden yrittäjänä.

Mil-Safarit toimii Tannerin kotitilalla ja sen maastossa. Maata hän viljelee edelleen. Vanhat talousrakennukset tarjoavat mainiot tilat elämystoiminnalle. Peltoteiltä sekä metsistä löytyy 10 kilometrin verkosto ajouria.

Mil-Safarit tarjoaa elämyksiä 1­–70 hengen ryhmille. Tyypillisiä asiakkaita ovat yritysten virkistyspäivät ja asiakastilaisuudet sekä polttariseurueet. Kummillekin voidaan räätälöidä sopiva paketti. Alueelta löytyy niin kokoustilat kuin saunat. Yöpyminenkin onnistuu.

Tyypillinen ohjelma alkaa kahvittelulla sekä pieneen talvi- ja jatkosotamuseoon tutustumisella. Osanottajat saavat teemaan sopivat SA-INT-maastopuvut, tosin vanhempana M/91-versiona. Myös turvallisuuskoulutus on tärkeä osa ohjelmaa.

Useimmiten ryhmä jaetaan kahtia: toinen puoli ajaa maastokuorma-autoilla ja toinen panssarivaunuilla. Tauolla paistetaan makkaraa ja sitten ryhmät vaihtavat ajokkeja.

Polttariryhmissä sankari luonnollisesti ajaa itse mutta muutkin pääsevät kyytiin. Vaunuihin on lisätty kaiteita, jotka mahdollistavat ajelun vaikkapa panssarivaunun kannella.

Puhtaan elämystuotannon ohella Mil-Safarit tarjoaa erilaisia ammatillisia turvakoulutuksia. Yksi niistä on liikenteen turvallisuusvirasto TrafiComin hyväksymä raskaan ajoneuvon maastoajokurssi. Sitä varten maastossa on paikka, jossa varmasti juututaan kiinni. Näin päästään harjoittelemaan vinssaamista.

Neuvostoliittolaisen kaluston ohjaamot eivät ole tunnettuja ergonomiastaan. Tässä MAZ 53 -vetäjää houkutellaan liikkeelle.

Vasemmalla Zil 131 -maastokuorma-auto ja rivi Sisu NA-140 B ”Nasu” -kumitelavaunuja. Mil-Safarit osti niitä juuri Puolustusvoimilta viisi kappaletta, tosin ilman teloja jotka sotavaltio jätti varaosiksi.

MAZ 537G, 122 mm 2S1 -panssarihaupitsi ja MT-LB -kuljetuspanssarivaunu kuuluvat Mil-Safarien kalustoon. Kaikki ovat asiakkaiden ajettavissa. 

Mil-Safareiden kalustossa on noin 80 ajoneuvoa. Niistä noin 60 on ajokuntoisia ja loput on hankittu varaosiksi purettavaksi tai elokuvalavasteiksi. Ajokuntoisista noin kymmentä käytetään aktiivisesti elämyspalveluissa.

Panssarivaunut on hankittu pääasiassa ulkomailta. Pyöräajoneuvoja on ostettu kotimaasta niin Puolustusvoimien huutokaupoista kuin muilta alan harrastajilta.

Suomessakin takavuosina käytettyä Varsovan liiton telakalustoa on löytynyt niin Puolasta, Tšekeistä kuin Ruotsista, joka osti sellaisia Itä-Saksan jäämistöstä.  Itävallasta on ostettu sikäläisiä rynnäkköpanssarivaunuja.

Kotimaasta on talliin saatu Proto-Sisuja, Sisu Masi, erilaista neuvostoliittolaista järeää ja erittäin järeää maastokuorma-autokalustoa sekä Sisu Nasu -kumitelavaunuja.

Kokoelman kruununjalokivi on Puolasta ostettu T-55-taistelupanssarivaunu, tuttu niin Suomen panssarijoukoista kuin rannikkotykistön tornikanuunoista (sellainenkin tietysti löytyy Mil-Safarien pihalta). Kaikki aseet on deaktivoitu. Silti tällaisen kaluston maahantuonti aiheuttaa aina melkoisesti byrokratiaa.

T-55 on aitoa neuvostosuunnittelua. Se on ahdas ja ohjaaminen vaatii osaamista. Lisäksi vaunu on vaativa ylläpitää, joten sillä ajaminen ei ole halpaa. Tarjolla onkin edullisempaa ja helpommin hallittavaa kalustoa kuten BMP-1-rynnäkköpanssarivaunu eli Bemari sekä panssaroitu MTLB-miehistönkuljetusvaunu (tutummin Ällitälli).

Tämä näkymä on tuttu kahdesta uusimmasta Tuntematon sotilas -elokuvasta. Järkyttävässä kohtauksessa silmiin haavoittunut Hietanen yrittää pelastaa muita potilaita tuleen ammutusta Chevrolet-ambulanssista. Hän saa surmansa neuvostosotilaiden tulituksessa.

Asiakkaiden suosikki on kuitenkin Saurer-rynnäkkövaunu jo edullisen hintansa puolesta. Esimerkiksi tyypillisessä polttaripaketissa 1–7 hengen ryhmälle se maksaa 270 euroa plus 30 euroa per ajaja. T-55-vaunulle hinta on puolestaan 720 euroa ja 80 euroa ajajalta.

Silti Saurer on aito telavetoinen ajoneuvo, se näyttää torneineen panssarivaunulta ja lisäksi sillä on erittäin helppo ajaa. Ohjaajan paikalta löytyy huvittavan pieni ratti sekä syöttö- ja jarrupolkimet. Tilaakin on enemmän kuin matalissa neuvostovaunuissa.

Tyyppinä Saurer 4K 4FA ei liene Suomessa kovin tunnettu. Itävaltalainen Steyr-Daimler-Puch aloitti sen kehityksen vuonna 1956. Vaunuja valmistettiin vuoteen 1969 mennessä kaikkiaan 445 kappaletta lukuisina erilaisina alatyyppeinä.

Saurer oli alun perin sauvaohjattava, mutta niitä muutettiin ratilla ajettavaksi. Tyyppi onkin helppoutensa ansiosta suosittu alan harrastajien ja elämyspalveluyrittäjien piireissä myös Suomessa.

Mil-Safarien asiakas voi kiivetä vaunun kannelle tikkaiden avulla. Omalle vastuulle jää pujottautuminen alas ajajan luukusta. Saurerin hallintalaitteet omaksuu nopeasti. Automaattilaatikon vaihde pykälään, käsijarru irti ja syöttöä jalalla.

Pientä rattia hieman kääntämällä Saurer muuttaa suuntaansa aidon panssarimaisesti teloillaan pyörähtäen. Syöttöä eli kaasupoljinta saa sen sijaan painaa tosissaan, jotta nopeus kiihtyisi. Jarrua ei juuri tarvita, vaunu moottorijarruttaa tehokkaasti.

Melutasokin on siedettävä, vaikka 15-tonnista vaunua liikuttava kuusisylinterinen 250 hv -moottori jyrisee aivan kuskin vieressä. Ajolenkin epätasaisempikin maasto-osuus taittuu helposti. Saurer tarjoaa mainion ja kieltämättä hauskankin elämyksen, jossa pääsee kokemaan panssaroidun tela-ajoneuvon ajamisen.

Etualalla 40 mm Bofors -ilmatorjuntatykki, sen takana 130 mm K54 -tykki sekä Northrop-maalilennokki. Oikealla Gaz 66 -maastokuorma-auton radioasemaversio.

Elämyspalvelujen ohella Mil-Safarit vuokraa kalustoa sekä tarjoaa kuvauspaikkoja elokuvien ja tv-sarjojen tuotantoon. Mika Tanner osti suurimman osan sota-ajan ajokkeihin ja esineistöön keskittyneestä kokoelmasta jyväskyläläiseltä mobilisti Risto Höylältä. Tuotantoihin on siten tarjolla runsaasti erilaisia kuorma- ja henkilöautoja.

Kuuluisin niistä on todennäköisesti vuoden 1937 Chevrolet-ambulanssi, joka on nähty niin Rauni Mollbergin kuin Aku Louhimiehen Tuntematon Sotilas -elokuvissa. Jälkimmäisessä Tanner toimi ajoneuvokoordinaattorina. Vaikka elokuvien avustaminen on Mil-Safarien keskeistä osaamista, muu toiminta tuo kuitenkin 95 prosenttia yrityksen tuotoista.

Koronavirus iski keväällä kaikkeen elämysbisnekseen rajusti. Mil-Safareiden kahden ja puolen kuukauden varaukset peruuntuivat hetkessä. Kesällä toiminta vilkastui uudelleen.

Nyt taas toisen aallon uhatessa tilanne vaikuttaa huononevan. Yritykset tuskin nyt järjestävät kovin paljon virkistyspäiviä.

Pienessä ryhmässä hygieniasta huolehtien ajaminen sotilaskalustolla on kuitenkin varsin turvallista. Kesällä asiakkaina olikin muiden muassa perheitä.

International-kuorma-auto vuodelta 1940 on myös tuttu sota-aikaa kuvaavista elokuvista kuten Tuntemattomasta sotilaasta. Taustalla 1939 Dodge.

Mil-Safarien suosituimpia panssarivaunuja ovat Saurer-rynnäkköpanssarivaunut. Tässä ne on naamioitu televisiosarjan kuvauksia varten. Tornillisessa vaunussa on 20 mm konetykin tilalla replikaputki.

Mil-Safarit toimii maalaismaisemissa, jonne voidaan elokuvan tai tv-sarjan tekoa varten lavastaa vaikkapa sotilasleiri.