• Kalusto

Englannilla edelleen maihinnousukyky – HMS Albion vieraili Suomessa

Iso-Britannia on historiallisesti ollut merimahti. Laivasto auttoi luomaan saarivaltakunnalle joka puolelle maapalloa ulottuneen imperiumin.

Tero Tuominen

HMS Albion Katajanokalla edellisellä vierailullaan vuonna 2019. Keskimmäisessä mastossa ylimpänä Type 997 Artisan -tutka. Sillä voidaan havaita niin ilma- kuin merimaaleja.

Kesäkuun alussa Helsingissä vieraili Union Jack -lippua näyttämässä englantilainen HMS Albion (Her Majesty’s Ship). Reserviläinen pääsi tutustumaan alukseen tuolloin vallinneen helpottuneen koronatilanteen mahdollistamana. Albion on maihinnousutukialus eli Landing Platform Dock (LPD). Se on 176 metrin pituudellaan lähes samankokoinen kuin ruotsinlaivat.

Kun Argentiina vuonna 1983 valtasi Englannilta Falklandin saaret eteläisellä Atlantilla, imperiumi iski takaisin pääministeri Margaret Thatcherin johtamana. Valtavista etäisyyksistä huolimatta Englanti onnistui vastoin hyökkääjään odotuksia kokoamaan maihinnousulaivaston ja valtaamaan saaret takaisin.

Tuossa Englannille voitokkaassa sodassa palvelivat Albionin edeltäjät HMS Fearless ja HMS Intrepid. Nykykaluston suunnittelussa onkin voitu huomioida tuolloin saatuja kokemuksia. Ne ovat yleisemminkin viimeisimpiä suurimittaisesta maihinnoususotatoimesta saatuja – olkoon, että nekin ovat nyt jo lähes 40 vuoden takaisia.

Merivoiminen Jehu-vene ajamassa sisään Albionin kuivatelakalle yhteisharjoituksessa kesäkuussa. Kuva Crown Copyright / Royal Navy

Albion on ensimmäinen nimeään kantavan luokan kahdesta aluksesta. Toinen on HMS Bulwark. Viime aikojen säästöjen vuoksi Royal Navy on operoinut merellä vain toisella niistä toisen ollessa aktiivisessa reservissä.

Vuonna 1996 tilatun ja 2001 vesille lasketun HMS Albionin voimanlähteenä toimii kaksi suomalaisen Wärtsilän 16V 32E -dieselgeneraattoria. Ne syöttävät General Electricin täyssähköistä propulsiojärjestelmää. Apukoneina on kaksi Wärtsilä Vasa 4R 32E -versiota.

Päägeneraattoreiden yhteisteho on 6,6 MW, joka riittäisi pienelle kaupungille. Albionin maksiminopeus on 18 solmua. Toimintasäde on 13 000 km.

Pituuden ohella Albion muistuttaa ruotsinlaivaa myös siinä, että merkittävän osan aluksen tilavuudesta täyttää valtaisa ajoneuvokansi. Erona on puolestaan se, että aluksen takaosassa on kuivatelakka, jossa se kuljettaa suurimpia maihinnousualuksistaan. Jotta ne saataisiin laskettua vesille, tukialus pumppaa vettä painolastitankkeihinsa niin, että perä uppoaa lähes 10 metriä syvemmälle.

Kun peräpeilin suuret portit ovat auki, mukana kuljetettavat maihinnousualukset pystyvät poistumaan telakalta tai ajamaan sinne sisälle. HMS Albionin Suomen vierailun aikana myös Merivoimien Jehu-luokan maihinnousuveneet pääsivät tutustumassa brittilaivan telakkaan. Se usein tunnetaan nimellä Steel Beach (teräsranta).

Termi kuitenkin hämää. Koska toiminta tapahtuu useimmiten merenkäynnissä, telakan pohja ja reunat on vuorattu massiivisilla puupalkeilla, jotka vastaanottavat pahimmat kolhut suojaten samalla myös heiluvia maihinnousualuksia.

Väliseinällä jaetusta varsinaisesta telakkaosasta pääsee nousemaan jyrkkää ramppia pitkin laivan ajoneuvokannelle. Sinne on sijoitettu maihinnousuosaston tarvitsemat maakulkuneuvot, jotka käskyn käytyä ajavat suunnitellussa järjestyksessä maihinnousualuksiin.

Tilan reunoilla on samankaltaiset hyllyt, joille ruotsinlaivoilla yleensä ajetaan henkilöautoja. Sinne Albionilla on sijoitettu ajoneuvojen ohella muun muassa miehistön kuntosali.

Toinen ramppi vie ajoneuvokannelta ylös seuraavalle tasolle tukialuksen takaosan laajalle helikopterikannelle. Aluksen vieraillessa Helsingin satamassa myös sinne oli pysäköity runsaasti ajoneuvoja. Helikoptereita ei tällä kertaa ollut mukana.

Albion-luokan aluksissa ei ole sääsuojaa tarjoavaa hangaaria pyöriväsiipisille ilma-aluksille niiden pysyvää tukeutumista varten. Takakannen laskeutumisalueilta voidaan kuitenkin operoida esimerkiksi kahdella kaksiroottorisella CH-47 Chinook -kopterilla. Kolmas voidaan tilapäisesti pysäköidä ulkosäilytykseen.

Järeitä koptereita voidaan käyttää niin miehistön, kevyempien ajoneuvojen kuin huollon materiaalin kuljettamiseen riippuvana kuormana maihinnousukaistalle. Luonnollisesti lentokantta voivat hyödyntää myös Chinookia pienemmät kopterit.

LCVP Mk.5 -maihinnousvene taavetissa HMS Albionin yläkannella (Landing Craft Vehicle Personel) Kuva Tero Tuominen

Albionin Type 997 Artisan -tutkalla voidaan havaita niin ilma- kuin merimaaleja. Sen alapuolella on elektronisen sodankäynnin antenneja. Pyöreät sääsuojat ovat satelliittiantenneja. Kuva Tero Tuominen

Aluksen kuivatelakka voidaan painolastisäiliöitä täyttämällä upottaa lähes 10 metriä syvemmälle, jolloin maihinnousualukset voivat ajaa sisään. Kuva Tero Tuominen

Oman 325 hengen miehistönsä ohella Albionilla on noin 300 taistelijan Royal Marines -merijalkaväkiosasto. Tiukassa tilanteessa alukselle voidaan lyhytaikaisesti majoittaa jopa 700 sotilasta.

Laivan johtokeskustilat mahdollistavat laajempienkin operaatioiden johtamisen. Albion voi toimia myös lippulaivana. Ajoneuvoja se voi ottaa kansilleen noin 70.

Normaalisti aluksen varustukseen kuuluu kahdeksan maihinnousualusta. Neljä niistä on ripustettu laivan kylkien vinsseihin ja neljä suurempaa tukeutuvat takaosan kuivatelakkaan. Lisäksi mukana on nopeita RIB-veneitä.

Pienemmät 15,7 metriä pitkät LCVP Mk.5 -veneet (Landing Craft Vehicle Personnel) on tarkoitettu henkilöstön ja ajoneuvojen siirtämiseen aluksesta rannalle. Neljä sellaista voi yhdessä kuljettaa Royal Marines -merijalkaväen komppanian (noin 160 sotilasta) varusteineen. Tylpästä ulkonäöstään huolimatta LCVP kykenee 25 solmun huippunopeuteen.

LCU Mk.10 -alukset (Landing Craft Utility) kykenevät seitsemän hengen miehistöineen itsenäiseen toimintaan merellä kahden viikon ajan. Nopeus on vaatimattomampi 10 solmua. Molemmissa päissä on rampit, jotka mahdollistavat Albionin kuivatelakalla taaempana olevan LCU:n lastaamiseen edessä olevan läpi ajaen.

Uusin 29,8 metriä pitkä LCU Mk.10 -versio kykenee kuljettamaan 120 merijalkaväen taistelijaa. Tarvittaessa sillä voidaan viedä rannalle jopa Challenger 2 -taistelupanssarivaunu. Kevyempää kalustoa kuten maastokuorma-autoja mukaan mahtuu neljä kappaletta.

Takaosan helikopterikannella voidaan kuljettaa myös ajoneuvoja tai erilaisiin toimintoihin käytettäviä kontteja. Korkean oven takana on ramppi alemmille kansille. Kuva Tero Tuominen

Kaksi LCU Mk.10 -maihinnousualusta (Landing Craft Utility) kiinnittyneenä Albionin kylkeen. Ne kykenevät kuljettamaan taistelupanssarivaunun. Alusten molemmissa päissä olevat aukeavat rampit mahdollistavat läpiajettavuuden lastausvaiheessa. Kuva Tero Tuominen

Yläkannella on erilaisia harhamaaliheittimiä puolustuksen läpi päässeiden ohjusten harhauttamiseksi. Mustat pienet tykit ovat saluuttikanuunoita, joilla ammutaan kunnialaukauksia Royal Navyn perinteiden mukaisesti. Kuva Tero Tuominen

Phalanx CIWS -torni (Close-In Weapon System) tunnetaan Tähtien sota -elokuvan robotin mukaan lempinimellä R2-D2. Lieriö on tutka. Gatling-tykin alapuolella tynnyrimäinen ammussäiliö. Kuva Tero Tuominen

Sotatilanteessa Albion on rannikkoa lähestyttäessä luonnollisesti potentiaalisille vastustajille se kaikkein houkuttelevin maali. Nykyajan tutkat ja merimaaliohjukset muodostavat aidon uhan, mikäli yllätys ei onnistu.

Albionin omasuoja-aseistus perustuu kahteen Phalanx CIWS -torniin (Close-In Weapon System), joiden 30 mm Gatling-tykit pystyvät versiosta riippuen tutkaohjatusti syytämään 3 000–4 500 ammusta minuutissa. CIWS-tornit avaavat automaattisesti tulen lähestyviä merimaaliohjuksia vastaan. Tulenjohtojärjestelmä seuraa niin maalia kuin ammuksia ja suuntaa tykin yhdistämään niiden lentoradat.

Lisäksi laivalla on 20 mm Oerlikon konetykkejä sekä konekivääreitä pääasiassa lähisuojaa varten. Yläkannella on myös valikoima erilaisia harhamaaliheittimiä sen varalta, että vihollisen ohjukset ovat läpäisseet ammuspuolustuksen. Albion-luokalla ei ole omia ilmatorjuntaohjuksia, vaan se joutuu luottamaan puolustuksessaan suojaosastonsa hävittäjien ja fregattien tuleen.

Maihinnousuosastolla on mahdollisesti tukena myös ydinkäyttöinen hyökkäyssukellusvene myös vedenalaisten uhkien varalta. Royal Navy onkin viimeinen laivastomahti, jonka sukellusvene on upottanut toisen valtion aluksen sotatoimissa. Falklandin sodassa ydinsukellusvene HMS Conqueror upotti torpedolla argentiinalaisen risteilijän ARA General Belgranon toukokuussa 1982.

Massiivisia Normandian tai Tyynenmeren sodan maihinnousuja ei enää nähdä. Albion-luokka tarjoaa Englannille kuitenkin mahdollisuuden näyttää lippua sekä tarvittaessa tehdä nopeita täsmäiskuja mereltä.

Albionin massiivinen kuivatelakka on vuorattu parruilla ja jaettu kahteen osaan. Oikealla LCU Mk.10 -maihinnousualus. Mittakaavaa antaa tilan takaosan rampilla seisova henkilö. Kuva Tero Tuominen

Leopard 1 -panssarivaunun alustalle rakennettu massiivinen BARV (Beach Armoured Recovery Vehicle) eli Hippo on tarkoitettu rantaan juuttuneiden veneiden, ajoneuvojen ja jopa panssarivaunujen avustamiseen. Tässä Hippo on LCU Mk.10 -maihinnousualuksen kannella. Kuva Tero Tuominen

Kaksi Merivoimien Jehu-luokan maihinnousuvenettä Albionin vedellä täytetyssä kuivatelakassa. Kuva Crown Copyright / Royal Navy

HMS Albion Katajanokalla kesäkuun alussa. Keskimmäisessä mastossa ylimpänä Type 997 Artisan -tutka. Sillä voidaan havaita niin ilma- kuin merimaaleja. Kuva Tero Tuominen

HMS Albion L14 

Pituus 176 m

Leveys 28,9 m

Syväys 7,1 m

Uppouma 19 560 t

Nopeus 18 solmua

Miehistö 325


Lue myös

  • Kalusto

Naton maihinnousuvoimaa Munkkisaaren laiturissa

Englantilainen maihinnousutukialus HMS Albion alkaa olla jo vakiovieras Suomessa. Se on kiinnittänyt Helsingin sataman laituriin vuosina 2019, 2021 ja taas jälleen toukokuussa 2023. Nyt ensi kertaa Nato-liittolaisena.