Vallisaaressa yhdistyy sotahistoria ja kaunis luonto

Tuomas Kaarkoski
vallisaari 1
Vallisaari aukesi yleisölle tänä keväänä. Saarta kiertävät soralla päällystetyt ja opastetut polut.
Tuomas Kaarkoski Helsinki

20 minuutin merimatkan päässä Helsingin kauppatorilta oleva Vallisaari on mielenkiintoinen kohde historiasta ja luonnosta kiinnostuneille. 1700-luvulla Ruotsin vallan aikaan saari toimi silloisen Viaporin eli nykyisen Suomenlinnan huoltosaarena, jonka metsät hakattiin polttopuiksi ja jossa laidunsi karjaa. Sotilaallista toimintaa saarella ei kuitenkaan ollut.

Suomen sodan aikaan 1808 tuo miehittämättömyys kuitenkin kostautui Ruotsille. Venäläiset sijoittivat Vallisaareen kymmenittäin tykkejä ja moukaroivat Viaporin antautumiskuntoon.

vallisaari2
Vallisaaren näköalatasanteelta aukeaa loistava näköyhteys Suomenlinnaan.


Kukoistuksen aika

Sodan jälkeen Vallisaari siirtyi venäläisille, jotka näkivät sen strategisesti tärkeänä saarena maan pääkaupungin Pietarin puolustustakin mietittäessä. Venäjän vallan aikana Vallisaareen rakennettiin näyttävä Aleksanterinpatteri, joka kantoi tuolloisen hallitsijan nimeä.

Alkujaan tykit olivat sen kasemateissa, mutta myöhemmin rakenteet otettiin miehistön käyttöön sekä varastointia varten.

Saaret pysyivät sotilaskäytössä myös Suomen itsenäistymisen jälkeen. Vallisaaressa ja viereissä Kuninkaansaaressa varastoitiin vuosikymmeniä erilaisia Puolustusvoimien aseita ja räjähdystarpeita. Alueella huollettiin myös miinoja ja torpeedoita.

vallisaari 3
Aleksanterinpatteri oli aikanaan hyvä esimerkki Venäjän sotateknisestä osaamisesta.

Myös yksi saaren synkimmistä hetkistä liittyy räjähteisiin. Vuonna 1937 saaren Kuolemanlaaksossa tapahtui suuri räjähdeonnettomuus, jossa kuoli 12 ihmistä. Osittain tämän taustan takia Vallisaaressa on tänä päivänäkin ehdottoman tarkat kiellot liikkua merkittyjen polkujen ulkopuolella, sillä kaikkia räjähteitä ei olla sadan prosentin varmuudella saatu raivattua pois saarelta.

 

Iso työ

Puolustusvoimat ilmoitti luopuvansa saaren hallinnasta 2008.  Metsähallitus on vuodesta 2013 lähtien valmistellut saaren käyttöönottoa turismia varten. Kaikesta näkee, että urakka on ollut iso ja se on vielä kesken.

Edestakainen merikyyti saarelle maksaa seitsemän euroa. Rannassa odottavat selkeät opasteet ja sorakivellä päällystetyt polut. Viereiseen Suomenlinnaan verrattuna Vallisaari on huomattavan askeettinen, mutta tässä on myös suuri osa saaren viehätystä. Pitkälti täysin koskematon luonto yhdistettynä näyttäviin merellisiin maisemiin on yhdistelmä, jota ei jokaisen suurkaupungin kupeesta löydy.

Vallisaari4
Vallisaarin viehätys piilee sen rosoisuudessa.

Alueella pidetään myös opastettuja turistikierroksia, mutta muuten saaren palvelut ovat vielä toistaiseksi olemattomalla tasolla. Kesäisenä päivänä kannattaa Vallisaareen ainakin tuoda omat juomat mukaan, sillä saarella ei ole myyntipisteitä ja saaren eri kohteita kierrellessä matkaa taittuu kävellen helposti viidestä kahdeksaan kilometriä.

Puutteistaan huolimatta Metsähallitus ja sen vapaaehtoiset kunnostajat ovat tehneet hienon työn. Vallisaari on jo nykymuodossaan käymisen arvoinen kohde ja epäilemättä vielä parempi parin vuoden päästä, kunhan kunnostustyöt ovat taas edenneet ja palvelut kehittyneet. 


Luetuimmat

Jaa tämä sivu