• Historia

Vallisaaressa yhdistyy sotahistoria ja kaunis luonto

Suomenlinna sai mielenkiintoisen turistikohteen vierelleen, kun tsaarinajoista lähtien sotilaskäytössä ollut Vallisaari aukesi turisteille tänä keväänä.

Tuomas Kaarkoski

Vallisaari aukesi yleisölle tänä keväänä. Saarta kiertävät soralla päällystetyt ja opastetut polut.

20 minuutin merimatkan päässä Helsingin kauppatorilta oleva
Vallisaari on mielenkiintoinen kohde historiasta ja luonnosta kiinnostuneille.
1700-luvulla Ruotsin vallan aikaan saari toimi silloisen Viaporin eli nykyisen
Suomenlinnan huoltosaarena, jonka metsät hakattiin polttopuiksi ja jossa
laidunsi karjaa. Sotilaallista toimintaa saarella ei kuitenkaan ollut.

Suomen sodan aikaan 1808 tuo miehittämättömyys kuitenkin
kostautui Ruotsille. Venäläiset sijoittivat Vallisaareen kymmenittäin tykkejä
ja moukaroivat Viaporin antautumiskuntoon.

vallisaari2

Vallisaaren näköalatasanteelta aukeaa loistava näköyhteys Suomenlinnaan.

Kukoistuksen aika

Sodan jälkeen Vallisaari siirtyi venäläisille, jotka näkivät
sen strategisesti tärkeänä saarena maan pääkaupungin Pietarin puolustustakin
mietittäessä. Venäjän vallan aikana Vallisaareen rakennettiin näyttävä
Aleksanterinpatteri, joka kantoi tuolloisen hallitsijan nimeä.

Alkujaan tykit olivat sen kasemateissa, mutta myöhemmin
rakenteet otettiin miehistön käyttöön sekä varastointia varten.

Saaret pysyivät sotilaskäytössä myös Suomen itsenäistymisen
jälkeen. Vallisaaressa ja viereissä Kuninkaansaaressa varastoitiin
vuosikymmeniä erilaisia Puolustusvoimien aseita ja räjähdystarpeita. Alueella
huollettiin myös miinoja ja torpeedoita.

vallisaari 3

Aleksanterinpatteri oli aikanaan hyvä esimerkki Venäjän sotateknisestä osaamisesta.

Myös yksi saaren synkimmistä hetkistä liittyy räjähteisiin.
Vuonna 1937 saaren Kuolemanlaaksossa tapahtui suuri räjähdeonnettomuus, jossa
kuoli 12 ihmistä. Osittain tämän taustan takia Vallisaaressa on tänä päivänäkin
ehdottoman tarkat kiellot liikkua merkittyjen polkujen ulkopuolella, sillä
kaikkia räjähteitä ei olla sadan prosentin varmuudella saatu raivattua pois
saarelta.

 

Iso työ

Puolustusvoimat ilmoitti luopuvansa saaren hallinnasta
2008.  Metsähallitus on vuodesta
2013 lähtien valmistellut saaren käyttöönottoa turismia varten. Kaikesta näkee,
että urakka on ollut iso ja se on vielä kesken.

Edestakainen merikyyti saarelle maksaa seitsemän euroa.
Rannassa odottavat selkeät opasteet ja sorakivellä päällystetyt polut.
Viereiseen Suomenlinnaan verrattuna Vallisaari on huomattavan askeettinen,
mutta tässä on myös suuri osa saaren viehätystä. Pitkälti täysin koskematon
luonto yhdistettynä näyttäviin merellisiin maisemiin on yhdistelmä, jota ei
jokaisen suurkaupungin kupeesta löydy.

Vallisaari4

Vallisaarin viehätys piilee sen rosoisuudessa.

Alueella pidetään myös opastettuja turistikierroksia, mutta
muuten saaren palvelut ovat vielä toistaiseksi olemattomalla tasolla. Kesäisenä
päivänä kannattaa Vallisaareen ainakin tuoda omat juomat mukaan, sillä saarella
ei ole myyntipisteitä ja saaren eri kohteita kierrellessä matkaa taittuu
kävellen helposti viidestä kahdeksaan kilometriä.

Puutteistaan huolimatta Metsähallitus ja sen vapaaehtoiset
kunnostajat ovat tehneet hienon työn. Vallisaari on jo nykymuodossaan käymisen
arvoinen kohde ja epäilemättä vielä parempi parin vuoden päästä, kunhan kunnostustyöt
ovat taas edenneet ja palvelut kehittyneet.